Sunday, March 1, 2009

BOS

BOS dalam pentadbiran moden merujuk kepada "Blue Ocean Strategy". Apa yang boleh kita faham dan bagaimanakah kita boleh menggunakan strategy tersebut dalam pentadbiran di sesebuah sekolah?

Kuliah Prof. Abu Bakar Hashim
15 Februari 2009

4 comments:

  1. hahaha saya baru sahaja meeting tadi kat sek. meeting sebagai anggota 'blue ocean team' sekolah. tup tup ada plak thread ni.. bagus2.. apa lagi? bagi la pandangan anda.

    ReplyDelete
  2. pandangan saya, blue ocean strategy ni mcm orang yang lari dari pertempuran sengit dan membuat pertempuran baru.

    baik untuk selamatkan diri. tapi dalam pertempuran baru, tetap ada pesaing baru yang akan muncul. so, macam mana? nak lari lagi?

    ReplyDelete
  3. in blue ocean strategy, we reinventing the market.. for sure the new market will face the new challenge from others. so i still can't understand, how on earth you will avoid others from invade your new market... is it any tips to handle it in blue ocean strategy style???

    ReplyDelete
  4. Asalamualaikum.

    BOS adalah satu strategi yang menarik untuk dikaji dan diaplikasi. Mempunyai 4 tindakan dalam kerangkanya iaitu mengurangkan faktor-faktor yang tidak menepati standard, mencipta ruang pasaran baru, meningkatkan kecekapan faktor-faktor yang berada di atas standard dan menghapuskan faktor-faktor "takes for granted".

    Berdasarkan kerangka ini pihak pengurusan dan pentadbiran perlu mengenalpasti kelemahan dalam sistem pentadbiran itu sendiri dan mengatasinya sebelum memperluaskannya kebahagian-bahagian lain.

    Pihak pengurusan dan pentadbiran juga perlu mencari dan mencipta idea-idea baru yang bersesuaian dengan keperluan semasa dan akan datang bagi menonjolkan identiti organisasi. Semakin banyak ciptaan atau idea-idea yang bernas, semakin tinggi pandangan masyarakat terhadap organisasi itu kerana kejayaan yang dicapai olehnya.

    Bagi kerangka ketiga, pengurusan dan pentadbiran perlu mengenalpasti kekuatan yang ada pada mereka.

    Pihak pengurusan dan pentadbiran perlu menghapuskan faktor-faktor "takes for granted" sebagai jaminan.

    Keempat-empat tindakan ini menuju kepada satu matlamat iaitu ruang lingkup nilai yang baru yang perlu diterap dan amalkan oleh setiap warga organisasi.

    Bagi menjamin kejayaannya, semua warga perlu menggembeling tenaga ke arah mencapai matlamat organisasi dan berani menghadap rintangan serta berfikiran kreatif dan kritis. Mereka juga perlu jelas terhadap matlamat yang hendak dicapai.

    yahzanon binti tahir

    ReplyDelete